Kategorier: Artikkelit

Myyntitoimintojen ulkoistus kumppaniyritykselle on moderni ja kustannustehokas ratkaisu päivittäistavarakaupassa ja horeca-sektorilla. On kaikkea muuta kuin yhdentekevää, kuka ulkoistuskumppaniksi valikoituu ja millaiseksi kumppanuus ja yhteistyö kehittyy. Myyntityössä on aina pohjimmiltaan kyse ihmisistä ja heidän välisestä vuorovaikutuksestaan. Tämän vuoksi ulkoistavan yrityksen ja ulkoistuskumppanin yhteistyön on oltava vahvaa ja voittavaa.

Mistä myynnin ulkoistuksessa on kyse?

Yritys voi ulkoistaa kenttämyyntinsä sekä avainasiakasmyyntitoimintonsa kumppanille, joka on erikoistunut myyntitoimintoihin ja toimii myynnin erikoisosaamisen talona. Tällaisesta yrityksestä löytyy paitsi ammattitaitoinen, koulutettu myyntiorganisaatio, myös myynnin koordinaatio- ja tukipalvelut sekä kokenut myynninjohto. Laadukkaat seuranta- ja raportointijärjestelmät ja prosessit tukevat toimintaa.

Myynnin ulkoistus mahdollistaa yrityksen keskittymisen ydinosaamiseensa, kuten esimerkiksi tuotekehitykseen tai brändinrakennukseen ja markkinointiin. Kustannustehokkuutta tuo se, että ulkoistettu myyntiresurssi usein jaetaan muiden brändien kanssa. Ulkoistettua myyntiresurssia on mahdollista skaalata tarpeen ja tilanteen mukaan joustavasti.

Menestyksekkään yhteistyön perusta

Myyntitoiminto sykkii lähes jokaisen yrityksen toiminnan sydämenä. Myynti on strateginen ja lähes välttämätön toiminto, jota ilman yritys ei kehity ja kasva. Ulkoistuskumppaniksi on siksi syytä valita ammattitaitoinen, kehitykseen satsaava ja luotettava taho.

On ensiarvoisen tärkeää, että yrityksen ja ulkoistuskumppanin tavoitteet ovat yhteneväiset. Kummankin osapuolen tulee ensisijaisesti tähdätä myytävän tuotemerkin menestykseen ja kasvuun markkinalla. Myös tavoitteisiin pääsyn mittaristo on syytä olla yhdessä määritelty.

On myös olennaista, että kumpikin osapuoli on valmis satsaamaan yhteistyöhön ja sen kehittämiseen. Läpinäkyvyys ja rehellisyys puolin ja toisin on kriittisen tärkeää, ja samoin rakentavan palautteen anto. Välillä on syytä rakentavasti haastaa kumppania puolin ja toisin, sillä positiivisessa hengessä tehty kyseenalaistaminen kehittää.

On hyvä pitää kiinni sovitusta työn- ja vastuunjaosta ja antaa kummankin osapuolen vastata omasta osuudestaan. Säännölliset tapaamiset, tehokas ja ajantasainen raportointi, jatkuva yhteydenpito ja kommunikaatio toimivat väylänä yllä listatuille onnistuneen yhteistyön peruselementeille.

Kuinka mitata ulkoistetun myynnin menestystä?

Ulkoistetun myyntikumppanin onnistumisen tyypillinen ensisijainen mittari on myynnin kehitys. Tyypillisesti myyntitavoitteita asetetaan vuosi- ja asiakastasolle, ja tämän lisäksi esimerkiksi myyntijaksoittain ja tuoteryhmittäin. Ulkoistava yritys seuraa myynnin kehityksen ohella tyypillisesti myös kannattavuutta ja sen kehitystä päämittarina ulkoistukselle.

On olennaista, että tärkeimmistä tavoitteista ja mittareista on kaikilla osapuolilla selkeä, yhteneväinen käsitys, ja että suoriutumista säännöllisesti seurataan, tuloksista raportoidaan ja tarvittaessa tehdään korjaavia toimenpiteitä.

On myös muita tekijöitä, joita ulkoistuskumppanin performanssia arvioidessa voi huomioida. Olennaisia kysymyksiä ovat esimerkiksi: Kehittääkö ulkoistuskumppanin kanssa toimiminen meitä ja brändiämme oikeaan suuntaan? Opimmeko ulkoistuskumppaniltamme? Toteutuuko kustannustehokkuus? Onko ratkaisu kannattavuuden kannalta optimaalinen? Satsaako ulkoistuskumppanimme toimintansa ja yhteistyömme kehittämiseen? Tutkiiko ja kehittääkö kumppanimme toimintaansa? Onko yhteistyömme motivoivaa ja kehittävää?

Sales Support kumppanisi voittavassa myynnin ulkoistuksessa

Sales Support tarjoaa modernin, kokeneen ja kattavan johtavan ulkoistetun myyntiorganisaation käyttöösi. Fokuksemme on 100% kumppaniemme menestyksessä. Kauttamme hoituu kustannustehokkaasti ja kasvuhakuisesti sekä kenttä- että avainasiakasmyynti. Meillä on pitkä kokemus voittavasta yhteistyöstä kumppaniyritystemme kanssa, ja uskomme avoimeen yhteistyöhön ja läpinäkyvään toimintaan.

Myyntiedustajan rooli päivittäistavarakaupoissa on tänä erittäin merkittävä brändin menestyksen kannalta. Hyvin suunnitellulla strategialla, saatavuuden ja kannattavuuden optimoinnilla, asetettujen avainmittareiden (KPI:t) ja selkeiden tavoitteiden avulla myyntiedustaja maksimoi myynnilliset tulokset. Alla on listattu myyntiedustajan tärkeimpiä työtehtäviä suomalaisessa PT-kaupassa:

Saatavuus

Tuotteiden on oltava mahdollisimman hyvin ja laajasti saatavilla mahdollisimman monessa myymälässä. Ammattitaitoinen myyntiedustaja tunnistaa, mitkä myymälät voivat lisätä tuotevalikoimaansa ja miten ja työskennellä tavoitteellisesti saadakseen relevantit tuotteet näihin myymälöihin. Näin jakelupeitto laajenee ja brändin näkyvyys kasvaa paikassa jossa suurin osa ostopäätöksistä tehdään – eli myymälässä.

Ketjuohjatut ja myymäläkohtaiset kampanjat

Ketjuohjattujen ja myymäläkohtaisten kampanjoiden suunnittelu, toteutus ja seuranta ovat ratkaisevan tärkeitä myynnillisten tulosten kannalta. Säännöllisesti myymälöissä käyvä myyntiedustaja esittelee kampanjakonsepteja ja varmistaa kampanjoiden optimaalisen toteutumisen esimerkiksi keskustelemalla tilausmääristä ja kampanjatelineistä eli displaysta, hyödyntämällä myymälämateriaalia (POS-materiaalia) näkyvyyden maksimoimiseksi ja kouluttamalla myymälähenkilökuntaa.

Lisämyyntipaikat myymälässä

Sen lisäksi, että tuotteet ovat hyvin esillä perushyllyssä, myyntiedustaja myös neuvottelee tuotteiden sijoittamisesta lisämyyntipaikoille. Tällaisia näkyvyyttä hyvin lisääviä lisämyyntipaikkoja ovat esimerkiksi displayt, vartti- ja puolilavat, hyllypäädyt, siivekkeet, massa-alueet ja kassapaikat. Tuotteiden sijoittelu perushyllyn lisäksi näille lisämyyntipaikoille useimmiten lisää merkittävästi myyntiä.

Myymälämateriaalit (POS-materiaalit)

Myymälämateriaalit ovat tärkeä osa jakelutiestrategiaa. Tehokas myymälämateriaalien käyttö kiinnittää asiakkaiden huomion ja edistää heräteostoksia. Myymälämateriaalien, kuten hyllypuhujien, lattiatarrojen ja displaykylttien avulla myyntiedustaja vahvistaa brändin etulyöntiasemaa kilpailijoita vastaan myymälässä.

Kategorian kehitys ja näkemykset

Kilpailukyvyn säilyttämiseksi on tärkeää jatkuvasti seurata, miten eri tuotekategoriat ja -segmentit markkinalla kehittyvät. Tämä tarkoittaa myyntidatan, trendien, hintojen, kampanjoiden ja tuotelanseerausten jatkuvaa seuraamista myymälöissä. Pysyessään ajan tasalla kategorian kehityksestä ja kilpailijoiden toimista, myyntiedustaja voi mukauttaa tarjouksiaan ja ehdotuksiaan varmistaakseen myynnillisen menestyksen.

Tuoteasiantuntijuus ja ongelmanratkaisukyky

Myyntiedustaja, joka vierailee myymälöissä säännöllisesti, myös kuuntelee myymälähenkilökunnan mahdollisia haasteita ja auttaa ongelmatilanteissa. Hän on edustamansa brändin asiantuntija, jonka puoleen myymälähenkilökunta voi aina kääntyä. Näin brändillä on kasvot jokaisessa myymälässä.

Johtopäätös

Myyntiedustajan rooli päivittäistavarakaupoissa on ehdottoman olennainen monella tavalla. Mietityn kenttämyyntistrategian, selkeiden tavoitteiden, mittareiden ja hyvien työkalujen avulla myyntiedustaja voi kasvattaa myyntiä merkittävästi, voittaa brändille markkinaosuutta ja edesauttaa myös asiakasmyymälän menestymistä.

Sales Support Finland – Kenttämyynnin ulkoistaminen

Joustava, tehokas ja moderni kenttämyynnin ratkaisu on ulkoistaa kenttämyynti ammattimaiselle, jatkuvaan kehitykseen ja ammattitaitoon satsaavalle kumppanille. Me Sales Supportissa, Suomen johtavassa ulkoistetun kenttämyynnin talossa, olemme yli vuosikymmenen ajan kehittäneet optimaalista ulkoistetun kenttämyynnin palvelua. Myyntiedustajaresurssin jakaminen muiden brändien kanssa takaa paitsi myyntiedustajan relevanttiuden myymälöille myös kustannustehokkuuden.

Onko sinulla kysymyksiä tai haluatko tietää lisää siitä, mitä voimme tarjota? Ota yhteyttä.

Päivittäistavarakaupan tuotteiden osalta suurin osa ostopäätöksistä tehdään myymälässä. Tämän vuoksi myymäläpresenssillä on ratkaiseva merkitys brändin markkina-asemalle ja myynnin kehitykselle. Suomi on maantieteellisesti suuri ja harvaanasuttu maa, jossa menestyminen isossa osassa myymälöitä vaatii ammattitaitoisten myyjien myyntikäyntejä hyvällä käyntifrekvenssillä. Näistä syistä brändinomistajan oman kenttämyyntiorganisaation ylläpito voi olla suhteellisen kallis, fokusta syövä, tehotonkin ratkaisu.

Miten ulkoistettu kenttämyyntiorganisaatio toimii?

Kenttämyynnin ulkoistaminen tarkoittaa sitä, että brändinomistaja ei palkkaa omia myyntiedustajia, vaan käyttää myyntiyhtiötä brändiensä edustamiseen myymälätasolla parhaalla mahdollisella tavalla. Myyntiyhtiö tarjoaa brändinomistajan käyttöön kokeneita myyntiedustajia, jotka koulutetaan edustamiensa brändien osalta. Nämä myyntiedustajat toteuttavat brändinomistajan suunnitelmat ja täyttävät myyntitavoitteet myymälöissä. Työn tavoitteena on lisätä myyntiä ja kannattavuutta, ja keinoina toimivat esimerkiksi uutuuslanseerausten toteuttaminen, jakelun parantaminen, tuotteiden näkyvyyden lisääminen ja aktiivinen kampanjointi myymälöissä.

Miksi ulkoistaa Sales Supportille?

Syitä valita Sales Support kenttämyyntikumppaniksi on useita. Tässä muutamia niistä:

  • Erikoistuminen ja kokemus: Sales Support on erikoistunut kenttämyyntiin jo vuosikymmenten ajan. Organisaatiomme on osaava ja kokenut, ja rakenteemme sekä prosessimme ovat huolellisesti mietittyjä ja hiottuja.
  • Ajan säästö: Hyödyntämällä palveluamme kenttämyynnissä, vapautat omaa aikaasi strategisempiin tehtäviin, kuten brändin rakentamiseen ja tuotekehitykseen.
  • Optimoitu tehokkuus: Sales Supportin asema Suomen johtavana ulkoistetun kenttämyynnin tarjoajana takaa asiakkaillemme parhaan mahdollisen tehokkuuden. Myyntiresurssimme jaetaan usein usean brändin kesken, jolloin voimme tarjota kullekin brändille isomman määrän myyntiedustajia, laajemman käyntipeiton ja tiiviimmän käyntifrekvenssin.
  • Joustavuus: Sales Supportin kanssa työskentely tuo lisää joustavuutta ja mahdollistaa kenttämyyntivoiman nopean ja helpon mukauttamisen muuttuvien tarpeiden mukaan.

Olemme sinun myyntitiimisi!

Sales Support on Pohjoismaiden johtava ulkoistetun myynnin palveluita tarjoava yritys, joka on yli 30 vuoden aikana saavuttanut ainutlaatuisen jalansijan markkinoilla. Suomessa Sales Supportilla työskentelee 23 myyntiedustajaa, jotka on jaettu neljään erilliseen kenttämyyntitiimiin.

Modernien työkalujen, vahvan myyntijohtamisen ja vankan sisäisen prosessin yhdistelmällä, pitkällä kokemuksella, asiantuntemuksella ja asiakassuhteillaan Sales Support palvelee asiakkaitaan laadukkaasti jokaisella myymäläkäynnillä. Uskomme avoimuuteen ja pitkäaikaisiin kumppanuuksiin, ja tavoitteemme on toimia brändinomistajan omana myyntitiiminä, jonka intohimona on tukea brändin kasvua myymäläympäristössä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.